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The wake vortex prediction and monitoring system WSVBS Part II: Performance and ATC integration at Frankfurt airport

Gerz, Thomas und Holzäpfel, Frank und Gerling, W. und Scharnweber, A. und Frech, Michael und Kolber, K. und Dengler, Klaus und Rahm, Stephan (2009) The wake vortex prediction and monitoring system WSVBS Part II: Performance and ATC integration at Frankfurt airport. Air Traffic Control Quarterly, 17 (4), Seiten 323-346. Air Traffic Control Association Institute, Inc.. ISSN 1064-3818.

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Kurzfassung

The performance and ATC integration of DLR�s wake vortex advisory system �WSVBS� (Wirbelschleppen-Vorhersage- und -Beobachtungssystem) for the dependent parallel runway system 25L and 25R at Frankfurt Airport are described. WSVBS has compo-nents to forecast and monitor the local weather and to predict and monitor wake trans-port and decay along the glide paths. It is integrated in the arrival manager AMAN of DLR. Each 10 minutes it delivers minimum safe aircraft separation times for the next hour to air traffic control. These times are translated into operational modes for runways 25L/R aiming at improving the capacity. From 66 days of a performance test at Frank-furt it was found that the system ran stable and the predicted minimum separation times were safe. The capacity improving concepts of operation could have been used in 75% of the time and continuously applied for at least several tens of minutes. From fast-time simulations the eventual capacity gain for Frankfurt was estimated to be 3% taking into account the real traffic mix and operational constraints in the period of one month.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/61401/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The wake vortex prediction and monitoring system WSVBS Part II: Performance and ATC integration at Frankfurt airport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gerz, ThomasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerling, W.DLR, BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scharnweber, A.DLR, BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frech, MichaelDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kolber, K.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dengler, KlausDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rahm, StephanDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2009
Erschienen in:Air Traffic Control Quarterly
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:17
Seitenbereich:Seiten 323-346
Verlag:Air Traffic Control Association Institute, Inc.
ISSN:1064-3818
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wirbelschleppen-Vorhersage, Beobachtungssystem, AMAN
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Luftverkehrssysteme
Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Freund, Jana
Hinterlegt am:04 Dez 2009 11:48
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:26

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