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Automatic Transition Prediction in a Hybrid Flow Solver, Part 1: Methodology and Sensitivities

Krumbein, Andreas und Krimmelbein, Normann und Schrauf, Géza (2009) Automatic Transition Prediction in a Hybrid Flow Solver, Part 1: Methodology and Sensitivities. Journal of Aircraft, 46 (4, I), Seiten 1176-1190. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.39736. ISSN 0021-8669.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
15MB

Offizielle URL: http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=406

Kurzfassung

A hybrid Reynolds-averaged Navier�Stokes solver, a laminar boundary-layer code, and a fully automated local, linear stability code were coupled to predict the laminar�turbulent transition due to Tollmien�Schlichting and crossflow instabilities using the eN method based on the two-N-factor approach. The coupled system was designed to be applied to three-dimensional aircraft configurations which are of industrial relevance. The transition prediction methodology provides two different approaches which are available to be used in different flow situations. Both approaches are described and tested in detail. The application of the complete coupled system to a two-dimensional two-element airfoil configuration and a three-dimensional generic full aircraft configuration is described and documented in this paper. The prediction of the laminar�turbulent transition lines was done in a fully automatic manner. It will be shown that complex aircraft configurations can be handled without a priori knowledge of the transition characteristics of the specific flow problem. The computational results are partially compared to experimental data. This article is the first of two companion papers: the first dealing with the transition prediction methodology and the second dealing with the practical application of the coupled system.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/59745/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Automatic Transition Prediction in a Hybrid Flow Solver, Part 1: Methodology and Sensitivities
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krumbein, AndreasDLR, AS-CASENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krimmelbein, NormannTU-BS, ISM (jetzt: DLR, AS-CASE)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schrauf, GézaAirbus, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2009
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:46
DOI:10.2514/1.39736
Seitenbereich:Seiten 1176-1190
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:automatic transition prediction, Reynolds averaged Navier-Stokes, TAU code, eN method, transition, boundary layer
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Krumbein, Dr.-Ing. Andreas
Hinterlegt am:24 Aug 2009 11:51
Letzte Änderung:20 Mär 2015 11:29

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