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A Model for Potential Deterministic Effects in Turbomachinery Flows

Stollenwerk, Stefan und Nürnberger, Dirk (2008) A Model for Potential Deterministic Effects in Turbomachinery Flows. In: World Congress on Engineering 2008, 2, Seiten 1386-1391. Newswood Limited. The 2008 International Conference of Mechanical Engineering, 2008-07-02 - 2008-07-04, London (U.K.). ISBN 978-988-17012-3-7.

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Kurzfassung

The unsteady interaction between blade rows due to a potential field is very important in highly loaded compressors because of its impact on operating performance. In this context the interactions of a flat plate wake with an upstream running pressure wave is investigated numerically using the compressible Navier-Stokes solver TRACE. Several flow conditions regarding Reynolds number, pressure wave amplitude and the axial position of the wave entry plane are examined. The observed phenomena and dependencies are used to develop a transport model which adds deterministic stresses by means of source terms to the stationary simulation. Calculations based on the proposed model are described and compared with the time-accurate and steady-state numerical simulations. The model captures the influence of the unsteady effects on the time-mean flow accurately and yields a speedup factor of approximately two orders of magnitude compared to time-accurate simulations.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:A Model for Potential Deterministic Effects in Turbomachinery Flows
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Stollenwerk, StefanNICHT SPEZIFIZIERT
Nürnberger, DirkNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2008
Erschienen in:World Congress on Engineering 2008
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:2
Seitenbereich:Seiten 1386-1391
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
IAENG, NICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Newswood Limited
Name der Reihe:Lecture Notes in Engineering and Computer Science
ISBN:978-988-17012-3-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, Turbomachinery, Blade Row Interaction, Deterministic Stresses, Numerical Methods
Veranstaltungstitel:The 2008 International Conference of Mechanical Engineering
Veranstaltungsort:London (U.K.)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-07-02 - 2008-07-04
Veranstalter :International Association of Engineers
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Stefan Stollenwerk
Hinterlegt am:19 Jan 2009
Letzte Änderung:27 Apr 2009 15:44

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