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CHARACTERIZATION OF A REAL SIZE RETROFITTABLE CATALYTIC COMBUSTION SYSTEM

Diers, Olaf und Fischer, Michael und Heinze, Johannes und Koopman, Johan und Schneider, Denis und Hassa, Christoph und Friedl, Markus und Carroni, Richard (2008) CHARACTERIZATION OF A REAL SIZE RETROFITTABLE CATALYTIC COMBUSTION SYSTEM. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo. ASME Turbo Expo 2008: Power for Land, Sea and Air GT2008, 2008-06-09 - 2008-06-13, Berlin, Germany. ISBN 0-7918-3824-2.

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Kurzfassung

This contribution describes the investigation of an engine-scale catalytic hybrid burner. The burner has been investigated under atmospheric conditions with preheated air and natural gas fuel in two operating points, with and without the catalytic reactor. By using the catalyst, an extension of the operating range to leaner stoichiometries has been demonstrated. Exhaust gas analysis performed directly downstream of the burner as well as in the burner far-field showed a NOx reduction potential of more than 20% when employing the catalyst. For the operation with the catalytic reactor, the flame stabilization process and dependency of NOx formation on the piloting gas ratio is described with results of OH chemiluminescence measurements. Radial temperature profiles taken with Coherent Anti Stokes Raman Scattering (CARS) suggest a reaction delay directly downstream of the catalytic section of the burner. Calculations with a perfectly stirred reactor model help to obtain a better understanding of the kinetics of the hot gases leaving the catalyst section.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/57162/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:CHARACTERIZATION OF A REAL SIZE RETROFITTABLE CATALYTIC COMBUSTION SYSTEM
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Diers, OlafNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, MichaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, JohannesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koopman, JohanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schneider, DenisNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, ChristophNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedl, MarkusAwtec, Zürich, SwitzerlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Carroni, RichardAlstom, Birr, SwitzerlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 Juni 2008
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISBN: 0-7918-3824-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Gasturbine, Verbrennung, katalytische Verbrennung, NOx-Reduktion, Chemilumineszenz, CARS, Abgasanalyse, gas turbine, combustor, catalytic combustion, low NOx, NOx reduction chemiluminescence, CARS, gas analysis
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2008: Power for Land, Sea and Air GT2008
Veranstaltungsort:Berlin, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-06-09 - 2008-06-13
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Diers, Olaf
Hinterlegt am:09 Jan 2009
Letzte Änderung:27 Jun 2018 11:20

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