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ReflektAS: lane departure prevention system based on behavioural control

Kullack, Anke und Ehrenpfordt, Ingmar und Lemmer, Karsten und Eggert, Frank (2008) ReflektAS: lane departure prevention system based on behavioural control. IET Intelligent Transport Systems, 2 (4), Seiten 285-293. doi: 10.1049/iet-its:20080031. ISSN 1751-956X.

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Kurzfassung

As a great portion of fatal accidents is caused by road departures, numerous systems for lateral control have been developed. These systems possess different functionalities, like warning the driver if he tends to depart from the lane or adding a steering torque to reduce the necessity for small steering corrections. To overcome some disadvantages of the classical systems and to develop a system for emergency situations, the knowledge of behavioural principles was utilised. A system based on reflexes has the potential of eliciting reactions reliably and quickly. In a simulator study, the principle was examined and different adjustments of the stimulus used to elicit target behaviour were tested. Subjective and objective data were collected. Results show that the participants trusted the system and perceived it as a valuable contribution to traffic safety. Objective data, like steering angle and measures of lateral position, were analysed and three different types of elicited reactions could be identified. Reaction time, reaction strength and a number of other measures were calculated for each type of reaction. The results confirmed that the system elicits reflexive reactions with very short delays, thus showing its potential for avoiding severe accidents.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/57129/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:ReflektAS: lane departure prevention system based on behavioural control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kullack, AnkeTechnische Universität Braunschweig, Institut für PsychologieNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenpfordt, IngmarNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lemmer, KarstenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eggert, FrankTechnische Universität Braunschweig, Institut für PsychologieNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Erschienen in:IET Intelligent Transport Systems
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2
DOI:10.1049/iet-its:20080031
Seitenbereich:Seiten 285-293
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
The Institution of Engineering and Technology, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISSN:1751-956X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Behaviour, Lane Departure Prevention System
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Ehrenpfordt, Dr. Ingmar
Hinterlegt am:07 Jan 2009
Letzte Änderung:21 Feb 2011 11:57

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