elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Acoustic wind tunnel tests on helicopter tail rotor noise (HeliNOVI)

Yin, Jianping und van der Wall, Berend G. und Oerlemans, Stefan (2008) Acoustic wind tunnel tests on helicopter tail rotor noise (HeliNOVI). Journal of the American Helicopter Society, 53 (3), Seiten 226-239. ISSN 0002-8711.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

In the framework of the European HeliNOVI project, an acoustic DNW wind tunnel study was conducted with respect to helicopter tail rotor noise. The goal of the tests was to investigate (1) the importance of tail rotor noise for different flight conditions, (2) main rotor-tail rotor interaction noise, and (3) tail rotor noise reduction concepts. Besides the conventional measurement techniques (such as an inflow microphone traverse, blade pressure transducers and particle image velocimetry), an out-of-flow phased microphone array was applied to locate and quantify the different helicopter noise sources. The test results indicate that tail rotor noise is most important for climb and high-speed level flight. Furthermore, it is found that main rotor-tail rotor interactions only have a small effect on the overall noise levels. Aside from a reduction of rotor tip speed, the most efficient tail rotor noise reduction concept involves changing the tail rotor direction of rotation from "advancing side down" to "advancing side up".

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Acoustic wind tunnel tests on helicopter tail rotor noise (HeliNOVI)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Yin, JianpingNICHT SPEZIFIZIERT
van der Wall, Berend G.NICHT SPEZIFIZIERT
Oerlemans, StefanNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2008
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:53
Seitenbereich:Seiten 226-239
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter Tail Rotor Noise, Tail Rotor Noise Reduction, Main/Tail Rotor Interaction, PIV
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Dr.-Ing. Jianping Yin
Hinterlegt am:29 Jan 2009
Letzte Änderung:27 Apr 2009 15:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.