elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Integration of Car-2-Car Communication as a Virtual Sensor in Automotive Sensor Fusion for Advanced Driver Assistance Systems

Röckl, Matthias und Gacnik, Jan und Schomerus, Jan (2008) Integration of Car-2-Car Communication as a Virtual Sensor in Automotive Sensor Fusion for Advanced Driver Assistance Systems. In: Proceedings. Springer Automotive Media. FISITA 2008, 2008-09-14 - 2008-09-19, Munich, Germany.

[img]
Vorschau
PDF
1MB
[img] Anderes - Nur DLR-intern zugänglich
9MB
[img]
Vorschau
PDF
149kB

Kurzfassung

Advanced driver assistance systems (ADAS) require a comprehensive and accurate situation model. Often in-vehicle sensors do not provide sufficient quality and quantity of information to fulfill the demanding requirements. Car-2-Car communication can be seen as an adaptive sensor that provides additional information regularly but also on demand. Due to the fact that Car-2-Car communication strongly depends on the penetration rate, we argue for a seamless integration of Car-2-Car communication as an additional sensor in automotive sensor fusion. With increasing penetration rate the sensor fusion will significantly benefit and eventually unfold its full potential. Due to the fundamentally different measuring principles of in-vehicle sensors and information provided by Car-2-Car communication, redundancy and complementarity can be leveraged to a great extent, thus, increasing accuracy, reliability and robustness of the situation assessment. In addition to a detailed description of the fusion algorithm this paper outlines DLR’s system architecture for ADAS and an enhanced ACC as an application example to show the potential of our approach.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/55254/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Integration of Car-2-Car Communication as a Virtual Sensor in Automotive Sensor Fusion for Advanced Driver Assistance Systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Röckl, MatthiasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gacnik, JanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schomerus, JanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Erschienen in:Proceedings
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Association of German Engineers (VDI), NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Automotive Media
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Car-2-Car-Communication, Car-2-Infrastructure-Communication, Active Safety Applications, Cooperative Adaptive Cruise Control, Sensor Fusion, Cooperative State Estimation, Situation Awareness, Situation Estimation, Particle Filter, Radar, Navigation, Maneuver, Stabilization
Veranstaltungstitel:FISITA 2008
Veranstaltungsort:Munich, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-09-14 - 2008-09-19
Veranstalter :VDI/FISITA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrerassistenz (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Nachrichtensysteme
Hinterlegt von: Röckl, Dr. Matthias
Hinterlegt am:16 Sep 2008
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:32

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.