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Quantifying the effects of aviation on radiative forcing and temperature with a climate response model

Lim, L. und Lee, D.S. und Sausen, R. und Ponater, M. (2007) Quantifying the effects of aviation on radiative forcing and temperature with a climate response model. In: Proceedings of an International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC), Seiten 202-208. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg. TAC Conference, 2006-06-26 - 2006-06-29, Oxford, (UK). ISBN 92-79-04583-0.

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Offizielle URL: http://www.pa.op.dlr.de/tac/proceedings.html

Kurzfassung

Simplified climate models can be used to calculate and to compare temperature response contributions from small forcings without the need for considerable computer resources. A linear climate response model using Green’s functions has been formulated to calculate radiative forcing (RF) and the global mean temperature response from aviation. The model, LinClim, can calculate aviation RF for CO2, O3, CH4, water vapour, contrails, sulphate and black carbon aerosols. From these RFs, temperature responses may be calculated for individual effects in order to determine their relative importance by applying preliminary values for efficacies. The LinClim model is tuned to reproduce the dominant mode of its parent coupled atmosphere-ocean GCM, ECHAM4/OPYC3. LinClim is able to reproduce the IPCC (1999) 2050 aviation-related forcings. The model is shown through some example application analyses to be a useful tool for exploring the effects of aviation on RF and temperature response.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/54466/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Quantifying the effects of aviation on radiative forcing and temperature with a climate response model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lim, L.Manchester Metropolitan Univ., Manchester, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lee, D.S.Manchester Metropolitan Univ., Manchester, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sausen, R.Group, Imperial College London, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ponater, M.Group, Imperial College London, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2007
Erschienen in:Proceedings of an International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC)
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 202-208
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Sausen, RobertNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blum, AnjaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lee, David S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brüning, ClausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg
Name der Reihe:EUR 22428
ISBN:92-79-04583-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:climate response, aviation, efficacy
Veranstaltungstitel:TAC Conference
Veranstaltungsort:Oxford, (UK)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006-06-26 - 2006-06-29
Veranstalter :DLR, Manchester Metropolitan University
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W EO - Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Vorhaben Atmosphären- und Klimaforschung (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Freund, Jana
Hinterlegt am:25 Jun 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:22

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