elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Quantifying the effects of aviation on radiative forcing and temperature with a climate response model

Lim, L. und Lee, D.S. und Sausen, R. und Ponater, M. (2007) Quantifying the effects of aviation on radiative forcing and temperature with a climate response model. In: Proceedings of an International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC), Seiten 202-208. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg. TAC Conference, 2006-06-26 - 2006-06-29, Oxford, (UK). ISBN 92-79-04583-0.

[img]
Vorschau
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
244kB

Offizielle URL: http://www.pa.op.dlr.de/tac/proceedings.html

Kurzfassung

Simplified climate models can be used to calculate and to compare temperature response contributions from small forcings without the need for considerable computer resources. A linear climate response model using Green’s functions has been formulated to calculate radiative forcing (RF) and the global mean temperature response from aviation. The model, LinClim, can calculate aviation RF for CO2, O3, CH4, water vapour, contrails, sulphate and black carbon aerosols. From these RFs, temperature responses may be calculated for individual effects in order to determine their relative importance by applying preliminary values for efficacies. The LinClim model is tuned to reproduce the dominant mode of its parent coupled atmosphere-ocean GCM, ECHAM4/OPYC3. LinClim is able to reproduce the IPCC (1999) 2050 aviation-related forcings. The model is shown through some example application analyses to be a useful tool for exploring the effects of aviation on RF and temperature response.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Quantifying the effects of aviation on radiative forcing and temperature with a climate response model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Lim, L.Manchester Metropolitan Univ., Manchester, UK
Lee, D.S.Manchester Metropolitan Univ., Manchester, UK
Sausen, R.Group, Imperial College London, UK
Ponater, M.Group, Imperial College London, UK
Datum:2007
Erschienen in:Proceedings of an International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC)
Seitenbereich:Seiten 202-208
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
Sausen, RobertNICHT SPEZIFIZIERT
Blum, AnjaNICHT SPEZIFIZIERT
Lee, David S.NICHT SPEZIFIZIERT
Brüning, ClausNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg
Name der Reihe:EUR 22428
ISBN:92-79-04583-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:climate response, aviation, efficacy
Veranstaltungstitel:TAC Conference
Veranstaltungsort:Oxford, (UK)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006-06-26 - 2006-06-29
Veranstalter :DLR, Manchester Metropolitan University
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W EO - Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Vorhaben Atmosphären- und Klimaforschung (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Jana Freund
Hinterlegt am:25 Jun 2008
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.