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Dynamic stall control by leading edge vortex generators

Mai, Holger und Dietz, Guido und Geissler, Wolfgang und Richter, Kai und Bosbach, Johannes und Richard, Hugues und de Groot, Klaus (2008) Dynamic stall control by leading edge vortex generators. Journal of the American Helicopter Society, 53 (1), Seiten 26-36. ISSN 0002-8711.

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Kurzfassung

A new concept of passive dynamic-stall control was developed and tested on an OA 209 rotorcraft airfoil during two wind-tunnel test campaigns in 2004 and 2005. Small vortex generators are mounted at the leading edge of the rotor blade. At low incidence they are located close to the stagnation point and do not impact the flow field. At high angles of attack the so-called leading edge vortex generators (LEVoGs) induce longitudinal vortices which impact the suction side flow. It is shown that the use of LEVoGs can significantly increase the overall time-averaged lift while an unwanted negative pitching-moment peak is reduced compared with the clean-wing case. Furthermore, overall drag is reduced at dynamic-stall conditions. Detailed analysis of the flow field by particle image velocimetry and infrared thermography show that this is achieved by a disturbance of the dynamic-stall vortex and therefore separation is partially prevented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/53998/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Dynamic stall control by leading edge vortex generators
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Mai, HolgerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dietz, GuidoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geissler, WolfgangNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bosbach, JohannesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richard, HuguesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Groot, KlausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:53
Seitenbereich:Seiten 26-36
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, leading edge vortex
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:28 Apr 2008
Letzte Änderung:27 Apr 2009 14:55

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