elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The new time-variant motion cueing algorithm for the DLR dynamic driving simulator

Fischer, Martin und Werneke, Julia (2008) The new time-variant motion cueing algorithm for the DLR dynamic driving simulator. In: 2008 DSC Proceedings. Driving Simulation Conference 2008 Europe, 2008-01-30 - 2008-02-01, Monaco (MCO).

[img]
Vorschau
PDF
591kB

Kurzfassung

The motion envelope is the strongest restriction of a moving based simulator’s fidelity. To counter the demanding task of rendering fast and complex driving dynamics and to make full use of the available motion system capabilities a new motion cueing algorithm has been developed at the German Aerospace Center (DLR). Based on basic classical washout principals it was designed to reduce specific force shape errors and to enable parameter switching during operation. The drawback is the resulting increase in angular velocities and accelerations. However, test drivers participating at a study focusing on the exploration of motion feedback characteristics rated this effect to be of less importance than the improved specific force signals. An extension of a motion error criterion is defined and first relations between different types of motion errors can be determined with the analysis of the tilt study results. The performance of the new algorithm significantly improves the fidelity of the DLR simulator compared to the formerly used classical washout motion cueing. The used cueing techniques and the performance characteristics of the developed MCA will be presented within this paper.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/53396/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The new time-variant motion cueing algorithm for the DLR dynamic driving simulator
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fischer, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Werneke, JuliaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Februar 2008
Erschienen in:2008 DSC Proceedings
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
IMAGINA, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Renault, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:motion cueing, simulator control, simulation architecture
Veranstaltungstitel:Driving Simulation Conference 2008 Europe
Veranstaltungsort:Monaco (MCO)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-01-30 - 2008-02-01
Veranstalter :IMAGINA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Methodenentwicklung Fahrerassistenzlabor (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Fischer, Martin
Hinterlegt am:08 Apr 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.