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Situational adaptive assistance - A step towards human-centred automation

Schießl, Caroline und Knake-Langhorst, Sascha (2007) Situational adaptive assistance - A step towards human-centred automation. In: 6 th European Congress on Intelligent Transportation Systems and Services. ITS 2007, 2007-06-18 - 2007-06-20, Aalborg, DK.

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Kurzfassung

Assistance systems have the general aim to support the driver in order to avoid workload and boredom (“comfort systems”) or to counterbalance errors (“safety systems”). A human-centred approach focuses on the needs of the driver to provide the adequate support. In this paper we focus on additional workload which can lead to an increasing probability of driving errors. We examined the effect of different traffic conditions as external stress factors while performing the complex driving manoeuvre “entering the motorway”. Driver workload was measured dynamically in order to examine the relationships between different requirements of the manoeuvre and the dynamic traffic conditions. By these analyses we will derive needs for a human-centred adaptive driving assistance

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Situational adaptive assistance - A step towards human-centred automation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Schießl, CarolineNICHT SPEZIFIZIERT
Knake-Langhorst, SaschaNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:19 Juni 2007
Erschienen in:6 th European Congress on Intelligent Transportation Systems and Services
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
ERTICO, NICHT SPEZIFIZIERT
Stichwörter:Human automation, adaptive system, entering the motorway, traffic density
Veranstaltungstitel:ITS 2007
Veranstaltungsort:Aalborg, DK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2007-06-18 - 2007-06-20
Veranstalter :ERTICO
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Entwicklung Fahrermodell (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Dr.rer.nat. Caroline Schießl
Hinterlegt am:18 Jul 2007
Letzte Änderung:27 Apr 2009 14:05

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