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Flow Pattern at the Inlet of a Transonic Centrifugal Rotor

Krain, Hartmut und Hoffmann, Bettina und Beversdorff, Manfred (2007) Flow Pattern at the Inlet of a Transonic Centrifugal Rotor. International Gas Turbine Congress 2007 Tokyo, 2007-12-02 - 2007-12-07, Tokyo, Japan.

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Kurzfassung

The flow field of a new, transonic centrifugal compressor rotor with 586 m/s tip speed has been analyzed experimentally and theoretically. Due to the high speed, the flow was transonic in the rotor inlet region as well as at the diffuser inlet section. The supersonic flow and the related appearance of shocks influence flow range, efficiency and pressure ratio of the machine. Detailed experimental and theoretical flow studies have been carried out in order to get deeper information about these effects. The paper mainly deals with the flow character found at the rotor inlet of the compressor. Laser measurement results and results of 3D-flow calculations are presented.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Flow Pattern at the Inlet of a Transonic Centrifugal Rotor
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Krain, HartmutNICHT SPEZIFIZIERT
Hoffmann, BettinaNICHT SPEZIFIZIERT
Beversdorff, ManfredNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2007
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Seitenbereich:Seiten 1-10
Name der Reihe:Gas Turbine Society of Japan (GTSJ)
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transonic centrifugal compressor, laser measurements, 3D stage calculations
Veranstaltungstitel:International Gas Turbine Congress 2007 Tokyo
Veranstaltungsort:Tokyo, Japan
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2007-12-02 - 2007-12-07
Veranstalter :Gas Turbine Society of Japan (GTSJ)
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: Dr.-Ing. Hartmut Krain
Hinterlegt am:02 Jan 2008
Letzte Änderung:15 Jan 2010 01:10

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