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Civil aircraft for the regular investigation of the atmosphere based on an instrumented container: the new CARIBIC system

Brenninkmeijer, C.A.M. und Crutzen, P. und Boumard, F. und Dauer, T. und Dix, B. und Ebinghaus, R. und Filippi, D. und Fischer, H. und Franke, H. und Frieß, U. und Heintzenberg, J. und Helleis, F. und Hermann, M. und Kock, H.H. und Koeppel, C. und Lelieveld, J. und Leuenberger, M. und Martinsson, B.G. und Miemczyk, S. und Moret, H.P. und Nguyen, H.N. und Nyfeler, P. und Oram, D. und O'Sullivan, D. und Penkett, . S. und Platt, U. und Pupek, M. und Ramonet, M. und Randa, B. und Reichelt, M. und Rhee, T.S. und Rohwer, J. und Rosenfeld, K. und Scharffe, D. und Schlager, H. und Schumann, U. und Slemr, F. und Sprung, D. und Stock, P. und Thaler, R. und Valentino, F. und Velthoven van, P. und Waibel, A. und Wandel, A. und Waschitschek, K. und Wiedensohler, A. und Xueref-Remy, I. und Zahn, A. und Zech, U. und Ziereis, H. (2007) Civil aircraft for the regular investigation of the atmosphere based on an instrumented container: the new CARIBIC system. Atmospheric Chemistry and Physics, 7, Seiten 4953-4976.

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Offizielle URL: http://www.atmos-chem-phys.net

Kurzfassung

A large airfreight container with automated instruments for measurement of atmospheric gases and trace compounds was operated on a monthly basis onboard a Boeing 767-300 ER of LTU International Airways during long-distance flights from 1997 to 5 2002 (CARIBIC, Civil Aircraft for Regular Investigation of the Atmosphere Based on an Instrument Container, http://www.caribic-atmospheric.com). Subsequently a more advanced system has been developed, using a larger capacity container with additional equipment and an improved inlet system. CARIBIC phase #2 was implemented on a new long-range aircraft type Airbus A340-600 of the Lufthansa German Airlines (Star 10 Alliance) in December 2004, creating a powerful flying observatory. The instrument package comprises detectors for the measurement of O<sub>3</sub>, total and gaseous H<sub>2</sub>O, NO and NOy, CO, CO<sub>2</sub>, O<sub>2</sub> Hg, and number concentrations of sub-micrometer particles (>4 nm, >12 nm, and >18nm diameter). Furthermore, an optical particle counter and a proton transfer mass spectrometer (PTR-MS) are installed. Aerosol samples are 15 collected for analyses of elemental composition and particle morphology after flight. Air samples are taken in glass containers for laboratory analyses of hydrocarbons, halocarbons and greenhouse gases in several laboratories. Absorption tubes collect oxygenated volatile organic compounds. Three differential optical absorption spectrometers (DOAS) with their telescopes mounted in the inlet system measure atmo20 spheric trace gases such as BrO, HONO, and NO<sub>2</sub>. A video camera mounted in the inlet provides information about clouds along the flight track. Here we describe the flying observatory and report examples of measurement results.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Civil aircraft for the regular investigation of the atmosphere based on an instrumented container: the new CARIBIC system
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Brenninkmeijer, C.A.M.MPI, Mainz
Crutzen, P.MPI, Mainz
Boumard, F.CNRS, Gif sur Yvette Cedex, F
Dauer, T.Lufthansa Technik, Frankfurt
Dix, B.Univ. Heidelberg, Heidelberg
Ebinghaus, R.GKSS, Geesthacht
Filippi, D.CNRS, Gif sur Yvette Cedex, F
Fischer, H.FZ Karlsruhe, Karlsruhe
Franke, H.Enviscope GmbH, Frankfurt
Frieß, U.Univ. Heidelberg, Heidelberg
Heintzenberg, J.Leibniz-Inst. für Troposphärenforschung, Leipzig
Helleis, F.MPI, Mainz
Hermann, M.Leibniz-Inst. für Troposphärenforschung, Leipzig
Kock, H.H.GKSS, Geesthacht
Koeppel, C.MPI, Mainz
Lelieveld, J.MPI, Mainz
Leuenberger, M.Univ. Bern, Bern, CH
Martinsson, B.G.Univ. of Lund, Lund, S
Miemczyk, S.Lufthansa Technik, Hamburg
Moret, H.P.Univ. Bern, Bern, CH
Nguyen, H.N.Univ. of Lund, Lund, S
Nyfeler, P.Univ. Bern, Bern, CH
Oram, D.Univ. of East Anglia, Norwich, UK
O'Sullivan, D.Univ. of East Anglia, Norwich, UK
Penkett, . S.Univ. of East Anglia, Norwich, UK
Platt, U.Univ. Heidelberg, Heidelberg
Pupek, M.MPI, Mainz
Ramonet, M.CNRS, Gif sur Yvette Cedex, F
Randa, B.MPI, Mainz
Reichelt, M.Leibniz-Inst. für Troposphärenforschung, Leipzig
Rhee, T.S.MPI, Mainz
Rohwer, J.Lufthansa Technik, Hamburg
Rosenfeld, K.Lufthansa Technik, Hamburg
Scharffe, D.MPI, Mainz
Schlager, H.NICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERT
Slemr, F.MPI, Mainz
Sprung, D.FZ Karlsruhe, Karlsruhe
Stock, P.Univ. of East Anglia, Norwich, UK
Thaler, R.Lufthansa Technik, Hamburg
Valentino, F.Univ. Bern, Bern, CH
Velthoven van, P.KNMI, de Bilt, NL
Waibel, A.Lufthansa, Frankfurt
Wandel, A.Heggeman Aerospace AG, Büren
Waschitschek, K.Garner CAD Technik GmbH, Oberpfaffenhofen
Wiedensohler, A.Leibniz-Inst. für Troposphärenforschung, Leipzig
Xueref-Remy, I.CNRS, Gif sur Yvette Cedex, F
Zahn, A.FZ Karlsruhe, Karlsruhe
Zech, U.KOLT Engineering GmbH, Oberpfaffenhofen
Ziereis, H.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2007
Erschienen in:Atmospheric Chemistry and Physics
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:7
Seitenbereich:Seiten 4953-4976
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Nitrgoen Oxides, Aircraft, measurements, upper troposphere, lower stratopshere
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W EO - Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Vorhaben Atmosphären- und Klimaforschung (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Atmosphärische Spurenstoffe
Hinterlegt von: Jana Freund
Hinterlegt am:01 Okt 2007
Letzte Änderung:20 Okt 2014 14:31

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