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Control of a Dynamic Driving Simulator: Time-Variant Motion Cueing Algorithms and Prepositioning

Weiß, Cornelius (2006) Control of a Dynamic Driving Simulator: Time-Variant Motion Cueing Algorithms and Prepositioning. Diplomarbeit, Universität Stuttgart, DLR.

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Kurzfassung

This thesis mainly addresses the task to provide the driver of a dynamic driving simulator with the same motion cues as would occur in reality. The DLR Driving Simulator, which is the subject matter of this thesis, uses a hexapod motion platform to generate these specific forces and accelerations. The ambition of this thesis is to enhance the realism of the simulation. This is achieved by improving the system that generates the motion commands for the simulator platform based on the simulated vehicle’s motion, the motion cueing algorithm. Two adaptive motion cueing algorithms were established, that switch between different static algorithms and use filters with time-varying coefficients. A prepositioning module enlarges the available motion envelope in the direction of likely motions. The current and a predicted driving situation are used to determine the adaption of the motion cueing algorithm and the prepositioning motion of the platform to exploid the capabilities of the simulation platform to a higher degree.

Dokumentart:Hochschulschrift (Diplomarbeit)
Zusätzliche Informationen:Erstellt am DLR Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung. Betreut durch Dipl.-Ing. Martin Fischer.
Titel:Control of a Dynamic Driving Simulator: Time-Variant Motion Cueing Algorithms and Prepositioning
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Weiß, CorneliusUniversität Stuttgart
Datum:November 2006
Seitenanzahl:96
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:Regelung, Motion Cueing, Zeitvariant
Institution:Universität Stuttgart, DLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Systemarchitektur für Fahrerunterstützungsfunktionen (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Martin Fischer
Hinterlegt am:22 Jan 2007
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:23

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