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Design of a retrofit winglet for transport aircraft with assessment of cruise and ultimate structural loads

Streit, Thomas und Himisch, Jan und Heinrich, Ralf und Nagel, Björn und Horstmann, Karl-Heinz und Liersch, Carsten M. (2006) Design of a retrofit winglet for transport aircraft with assessment of cruise and ultimate structural loads. In: Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, Seiten 62-70. Springer. 15. DGLR-Fach-Symposium der STAB, 2006-11-29-2006-12-01, Technische Universität Darmstadt. ISBN 978-3-540-74458-0.

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454kB

Kurzfassung

In this work retrofit winglets are designed for a transonic aircraft. The used geometry is a generic twin engine aircraft. In a first step winglets are designed using a lifting line method along with RANS solutions. L/D is optimized by taking into account a certain wing root bending moment reserve for the reference wing. The final analysis includes wing deformation studies by means of flow structure coupling. Therefore a finite element model has been developed with respect to standard loadings of certification autority. Using the flow structure coupling process RANS solutions with deformed wing shapes are obtained for cruise conditions in order to determine the influence of deformation on performance and for a 2.5g load case in order to evaluate ultimate structural loading. Comparing the results of rigid wing with the deformed wing the wing root bending moment and the bending moment of the device is clearly reduced for the deformed wing. Thereby the advantage to which an implementation of the described method for future design processes would lead becomes apparent.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design of a retrofit winglet for transport aircraft with assessment of cruise and ultimate structural loads
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Streit, ThomasNICHT SPEZIFIZIERT
Himisch, JanNICHT SPEZIFIZIERT
Heinrich, RalfNICHT SPEZIFIZIERT
Nagel, BjörnNICHT SPEZIFIZIERT
Horstmann, Karl-HeinzNICHT SPEZIFIZIERT
Liersch, Carsten M.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2006
Erschienen in:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 62-70
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
Tropea, CameronNICHT SPEZIFIZIERT
Jakirlic, SuadNICHT SPEZIFIZIERT
Heinemann, Hans-JoachimNICHT SPEZIFIZIERT
Henke, RolfNICHT SPEZIFIZIERT
Hönlinger, HeinzNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Volume 96
ISBN:978-3-540-74458-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:winglet, transonic flow, flow-structure coupling, 2.5g load case, RANS, CFD, CSM, lifting-line method, DLR-TAU
Veranstaltungstitel:15. DGLR-Fach-Symposium der STAB
Veranstaltungsort:Technische Universität Darmstadt
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006-11-29-2006-12-01
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR), DLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt), L - Flexibles Flugzeug (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Konfigurativer Entwurf
Hinterlegt von: Dr.rer.nat. Thomas Streit
Hinterlegt am:13 Mär 2009
Letzte Änderung:23 Dez 2015 10:06

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