elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Performance, situation awareness, and visual scanning of pilots receiving onboard taxi navigation support during simulated airport surface operation

Lorenz, Bernd und Biella, Marcus und Teegen, Uwe und Stelling, Dirk und Wenzel, Jürgen und Jakobi, Jörn und Ludwig, Thomas und Korn, Bernd (2006) Performance, situation awareness, and visual scanning of pilots receiving onboard taxi navigation support during simulated airport surface operation. Human Factors and Aerospace Safety. ISSN 1468-9456

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Advanced Surface Movement Guidance and Control Systems (A-SMGCS) comprise a range of new technologies for both the flight deck and ground air traffic control and are supposed to enable increased safety and efficiency at presently highly congested major airports. The study evaluates an A-SMGCS flight deck human-machine interface (HMI) integrating controller pilot data link communication (CPDLC) messages, the display of surrounding traffic over an electronic airport surface map. Evaluation is done on the basis of subjective situation awareness rating, pilot taxi navigation performance and eye movement analysis. The study involved 49 commercial pilots who performed a series of high-fidelity landing-and-taxiing simulation trials under varied visibility and traffic scenarios. The HMI significantly increased subjective situation awareness and reduced the number of taxi navigation errors and unforced stops particularly in low visibility. Increased head-down times to the compelling HMI were found, however, detection of unexpected obstacles in the outside scene was not deteriorated as compared to conventional surface navigation support by airport paper charts.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Performance, situation awareness, and visual scanning of pilots receiving onboard taxi navigation support during simulated airport surface operation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID
Lorenz, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Biella, MarcusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Teegen, UweNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stelling, DirkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wenzel, JürgenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jakobi, JörnNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ludwig, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Korn, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2006
Erschienen in:Human Factors and Aerospace Safety
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:1468-9456
Status:veröffentlicht
Stichwörter:A-SMGCS, airport surface navigation, high-fidelity simulation, pilot performance, eye-tracking analysis, situation awareness, validation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Institut für Flugführung
Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Lorenz, Dr.phil. Bernd
Hinterlegt am:08 Jan 2007
Letzte Änderung:28 Jan 2014 13:30

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.