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Experimentelle und numerische Untersuchungen zu Hochgeschwindigkeitsaufprall mit dynamischer Kraftmessung

Hörhager, Philip Daniel (2005) Experimentelle und numerische Untersuchungen zu Hochgeschwindigkeitsaufprall mit dynamischer Kraftmessung. Diplomarbeit. DLR-Interner Bericht. DLR-IB 435-2005/55, 111 S. (nicht veröffentlicht)

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Kurzfassung

In this thesis impact experiments are conducted, to characterize a first high-speed gas gun projectile launcher. Tests with carbon composite sandwich shell material demonstrators, for aircraft fuselages are performed with typical projectiles (steel and ice) at impact velocities of up to 250m/s. The specimens are subjected to non-destructive testing following the impact events. First impact tests are conducted with a new gas gun system with three barrels, having calibers of 25, 60 and 200mm, respectively. A novel device, the instrumented impact test rig, which records dynamic forces during an impact, is mounted on the largest caliber barrel. A finite element model of this device is generated and numerical simulations are conducted using steel and rubber projectiles. These projectiles have masses of up to 1.5kg and impact velocities reach 250km/h. The simulations with the numerical model focus on the core element of dynamic force measurements, the Hopkinson bar. The measurement techniques used are based on the propagation of elastic longitudinal tension waves within the rod.

Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht, Diplomarbeit)
Titel:Experimentelle und numerische Untersuchungen zu Hochgeschwindigkeitsaufprall mit dynamischer Kraftmessung
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Hörhager, Philip DanielNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 Dezember 2005
Referierte Publikation:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenanzahl:111
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:high-velocity impact (HVI), gas gun, instrumented target support (IFS), split Hopkinson pressure bar (SHPB), elastic wave propagation, finite element method, non-destructive testing (ND)
Institution:Universität Stuttgart
Abteilung:Luft- und Raumfahrttechnik
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen & Werkstoffe
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen- und Konstruktionsforschung > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Stefan Andreas Ritt
Hinterlegt am:28 Dez 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 23:54

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