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Modelling the Streamline Curvature Effects in Turbomachinery Flows

Kozulovic, Dragan und Röber, Thomas (2006) Modelling the Streamline Curvature Effects in Turbomachinery Flows. In: ASME-Paper. ASME Turbo Expo 2006, 2006-05-08, Barcelona, Spain.

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Kurzfassung

Turbomachinery flows show significant streamline curvature with corresponding effects on turbulence development. Generally, linear eddy viscosity turbulence models, which are widely used in industrial aerodynamic design, do not predict these effects accurately, leading to less reliable RANS-simulations. In this work, therefore, a modification is made to the two-equation turbulence model of Wilcox. Although this extension is a simple and pragmatic approach, the effects of streamline curvature are accurately reproduced for many presented applications, ranging from simple generic test cases to multistage compressor flows. Improved predictions of performance maps are achieved, which is mainly due to improved modelling in regions with higher streamline curvature, e.g. tip vortex and end-wall boundary layers. The curvature correction enables a greater mass flow range to be simulated and increases the numerical stability. Furthermore, the new approach requires only local variables, which makes it applicable to complex flows and easy to implement in existing codes.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen:Paper No. GT2006-90265
Titel:Modelling the Streamline Curvature Effects in Turbomachinery Flows
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Kozulovic, DraganNICHT SPEZIFIZIERT
Röber, ThomasNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Mai 2006
Erschienen in:ASME-Paper
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:turbomachinery, turbulence modelling, streamline curvature
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2006
Veranstaltungsort:Barcelona, Spain
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006-05-08
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Dragan Kozulovic
Hinterlegt am:27 Nov 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 13:15

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