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Transition Detection on High-Lift Devices in the DNW-KKK by means of Temperature-Sensitive Paint

Egami, Yasuhiro und Fey, Uwe und Klein, Christian und Sitzmann, Martin und Wild, Jochen (2006) Transition Detection on High-Lift Devices in the DNW-KKK by means of Temperature-Sensitive Paint. sonstiger Bericht.

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Kurzfassung

Transition detection on high-lift devices of a 3D half model using the TSP technique was performed in the DNW-Cologne Cryogenic Wind Tunnel (KKK). A new method using heating foils to enhance temperature difference between laminar- and turbulent-boundary layers on a small and thin model surface were tested in order to be able to obtain the highest quality result images. Consequently, the TSP technique used with heating foils applied to a lower surface of slats showed that laminar-to-turbulent transition line on thin slats even at low temperatures and low Mach numbers could be reliably detected.

Dokumentart:Berichtsreihe (sonstiger Bericht)
Titel:Transition Detection on High-Lift Devices in the DNW-KKK by means of Temperature-Sensitive Paint
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Egami, YasuhiroNICHT SPEZIFIZIERT
Fey, UweNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, ChristianNICHT SPEZIFIZIERT
Sitzmann, MartinNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, JochenNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2006
Erschienen in:DNW Annual Report
Referierte Publikation:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 10-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
DNW, NICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:DNW Annual Report 2005
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Temperature-Sensitive Paint (TSP), cryogenic wind tunnel, boundary layer transition, visualization
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Hinterlegt von: Ilka Micknaus
Hinterlegt am:16 Nov 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 13:13

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