elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Investigation of a high efficient free piston linear generator with variable stroke and variable compression ratio

Gräf, Markus und Treffinger, Peter und Pohl, Sven-Erik (2006) Investigation of a high efficient free piston linear generator with variable stroke and variable compression ratio. The 22nd International Battery. Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium & Exposition (EVS 22), 2006-10-23 - 2006-10-28, Yokohama (Japan).

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Chemical energy can be converted to electricity with very high efficiencies by means of a free piston linear generator, which allows a variable stoke and a variable compression ratio.Therefore online-downsizing in part-load is possible by reducing the stroke. As a result throttling, wall and friction losses are reduced The paper describes the concept of the free piston linear generator, which is also well suited for the HCCI-combustion process. Emissions and the consumption can be noticeable reduced. Calculations based on the NEDC indicate significat fuel savings for a compact car. Because of the non-existing mechanical coupling, cylinder cut-off can be practised very easily reducing the consumption of high power cars especially in urban drive cycles. The components linear generator and the gas spring have been built up and tested successfully. Examinations of the combustion process have begun on a fully variable electromagnetic valve-train test stand. The examinations contain the gas exchange in two-stroke mode and the influence of the variable stoke and compression ratio on the combustion process. A sophisticated adaptive control scheme is presented which controls the whole system. The paper gives the actual status of the hardware development.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper, Poster)
Titel:Investigation of a high efficient free piston linear generator with variable stroke and variable compression ratio
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Gräf, MarkusNICHT SPEZIFIZIERT
Treffinger, PeterNICHT SPEZIFIZIERT
Pohl, Sven-ErikNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 August 2006
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Free Piston Motor, Hybrid Electric Vehicles, Modeling, Simulation
Veranstaltungstitel:The 22nd International Battery. Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium & Exposition (EVS 22)
Veranstaltungsort:Yokohama (Japan)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006-10-23 - 2006-10-28
Veranstalter :Japan Automobile Research Institute
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V -- keine Zuordnung
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Elektrische Antriebe und Speichersysteme
Hinterlegt von: Andrea Dignisz
Hinterlegt am:25 Okt 2007
Letzte Änderung:14 Jan 2010 23:33

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.