elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Potential of the cryoplane technology to reduce aircraft climate impact: A state-of-the-art assessment

Ponater, Michael und Pechtl, Susanne und Sausen, Robert und Schumann, Ulrich und Hüttig, Gerhard (2006) Potential of the cryoplane technology to reduce aircraft climate impact: A state-of-the-art assessment. Atmospheric Environment, 40, Seiten 6928-6944. DOI: 10.1016/j.atmosenv.2006.06.036.

[img]
Vorschau
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
490kB

Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science

Kurzfassung

The potential reduction in climate impact due to a switch from kerosene supported aviation to liquid hydrogen supported aviation (cryoplanes) is assessed. Different scenarios for a respective gradual technology transition between 2015 and 2050 are provided. State-of-the-art simulations of three-dimensional radiative forcing distributions are compiled and complemented for the various agents determining aviation climate impact. They are utilized to quantify the globally averaged transient climate response and respective differences between the transition scenarios. A climate impact reduction of between 15 % and 50 % in terms of radiative forcing is indicated for the cryoplane scenarios at the 2050 time slice, with a best estimate near 30 % in case of a swift transition. The respective reduction range is between 5 % and 15 % in terms of surface temperature change, with a best estimate of about 10~\%. The environmental benefit of a cryoplane transition further increases if time horizons beyond 2050 are considered. Besides known uncertainties in quantifying aviation climate impacts, crucial limitations of our assessment are insufficient knowledge on contrail cirrus induced by cryoplanes and on the feasibility to produce large amounts of liquid hydrogen from renewable energy sources.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Zu dieser Publikation existiert ein Erratum unter: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6VH3-4KPPCM5-3&_user=100058&_coverDate=11%2F30%2F2006&_rdoc=5&_fmt=full&_orig=browse&_srch=doc-info(%23toc%236055%232006%23999599963%23634092%23FLA%23display%23Volume)&_cdi=6055&_sort=d&_docanchor=
Titel:Potential of the cryoplane technology to reduce aircraft climate impact: A state-of-the-art assessment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Ponater, MichaelNICHT SPEZIFIZIERT
Pechtl, SusanneUniv. Heidelberg, Heidelberg
Sausen, RobertNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, UlrichNICHT SPEZIFIZIERT
Hüttig, GerhardTU Berlin, Berlin
Datum:2006
Erschienen in:Atmospheric Environment
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:40
DOI :10.1016/j.atmosenv.2006.06.036
Seitenbereich:Seiten 6928-6944
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft climate impact, Alternative fuels, Technology transition
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Dr.rer.nat. Michael Ponater
Hinterlegt am:20 Apr 2007
Letzte Änderung:11 Nov 2014 21:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.