elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Helicopter Aerodynamics with Emphasis Placed on Dynamic Stall

Geissler, Wolfgang und Raffel, Markus und Dietz, Guido und Mai, Holger (2005) Helicopter Aerodynamics with Emphasis Placed on Dynamic Stall. EUROMECH Colloquium 464b Wind Energy, 2005-10-04 - 2005-10-07, Oldenburg, Deutschland (Europa).

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Dynamic Stall is a flow phenomenon which occurs on helicopter rotor blades during forward flight mainly on the retreating side of the rotor disc. This phenomenon limits the speed of the helicopter and its manoeuvrability. Strong excursions in drag and pitching moment are typical unfavourable characteristics of the Dynamic Stall process. However compared to the static polar the lift is considerably increased. Looking more into the flow details it is obvious that a strong concentrated vortex, the Dynamic Stall Vortex, is created during the up-stroke motion of the rotor blade starting very close to the blade leading edge. This vortex is growing very fast, is set into motion along the blade upper surface until it lifts off the surface to be shed into the wake. The process of vortex lift off from the surface leads to the excursions in forces and moment mentioned above. The Dynamic Stall phenomenon does also occur on blades of stall regulated wind turbines under yawing conditions as well as during gust loads. Time scales occurring during this process are comparable on both helicopter and wind turbine blades. In the present paper the different aspects of unsteady flows during the Dynamic Stall process are discussed in some detail. Some possibilities are also pointed out to favourably influence dynamic stall by either static or dynamic flow control devices.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Helicopter Aerodynamics with Emphasis Placed on Dynamic Stall
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Geissler, WolfgangNICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, MarkusNICHT SPEZIFIZIERT
Dietz, GuidoNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2005
Referierte Publikation:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, helicopter, rotor blades
Veranstaltungstitel:EUROMECH Colloquium 464b Wind Energy
Veranstaltungsort:Oldenburg, Deutschland (Europa)
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:2005-10-04 - 2005-10-07
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aeroelastik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Daniela Erdmann
Hinterlegt am:29 Aug 2007
Letzte Änderung:27 Apr 2009 13:00

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.