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Wake Vortex Encounter Assessment

Hahn, Klaus-Uwe und Höhne, Gordon und Schwarz, Carsten Walter (2006) Wake Vortex Encounter Assessment. [sonstige Veröffentlichung]

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Offizielle URL: http://wwwe.onecert.fr/projets/WakeNet2-Europe

Kurzfassung

From wake vortex velocity distribution models the velocity field induced by vortices can be quantified. The effect on a following aircraft that flies into this field ('encounters the wake vortex') can then be derived from flight mechanical calculations in an offline simulation or from flight simulator studies with a pilot-in-the-loop. Extensive studies have been made in the European S-Wake program and during the development of the VESA program of Airbus. The wake vortex velocity field models and the aerodynamic interaction models (AIM) used in these studies have been validated against wind tunnel and flight tests. Even with the present separation rules, wake vortex encounters may occur during normal operation and pose a potential hazard. For a quantitative risk assessment it is essential to have severity criteria that relate objective aircraft parameters to the subjective pilot's assessment of a wake vortex encounter (based on extensive pilot-in-the-loop wake vortex encounter severity investigations). Although relevant parameters have been proposed (e.g. a maximum roll angle or sink rate) a set of agreed criteria has not been established yet. Also, automatic detection of wake encounters will be very valuable to assess the present situation and to validate the severity criteria for weak encounters.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/43696/
Dokumentart:sonstige Veröffentlichung
Titel:Wake Vortex Encounter Assessment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hahn, Klaus-UweNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Höhne, GordonAirbusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, Carsten WalterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2006
Erschienen in:Wake Vortex Research Needs for "Improved Wake Vortex Separation Ruling" and "Reduced Wake Signatures"
Open Access:Nein
Band:Part II Specialist's Reports
Seitenbereich:Seiten 43-55
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Elsenaar, BramNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wake Vortex Encounter, Wake Vortex Encounter Assessment
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugzeuge
Hinterlegt von: Schwarz, Carsten Walter
Hinterlegt am:24 Mai 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 12:54

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