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Improved transverse shear stresses in composite finite elements based on first order shear deformation theory

Rolfes, R. und Rohwer. K., (1997) Improved transverse shear stresses in composite finite elements based on first order shear deformation theory. International Journal for Numerical Methods in Engineering, 40 (1), Seiten 51-60.

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Kurzfassung

A method for calculating improved transverse shear stresses in laminated composite plates, which bases on the first-order shear deformation theory is developed. In contrast to many recently established methods, either higher-order lamination theories or layerwise theories, it is easily applicable to finite elements, since only C0-continuity is necessary and the numerical effort is low. The basic idea is to calculate the transverse shear stresses directly from the transverse shear forces by neglecting the influence of the membrane forces and assuming two cylindrical bending modes. Shear correction factors are no longer required, since the transverse shear stiffnesses are also provided. Numerical examples for symmetric cross-ply and antisymmetric angle-ply laminates show the superiority of the method against using shear correction factors. Furthermore, results obtained with MSC/NASTRAN, which uses a similar but simplified approach, are surpassed.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1997,
Titel:Improved transverse shear stresses in composite finite elements based on first order shear deformation theory
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Rolfes, R.NICHT SPEZIFIZIERT
Rohwer. K., NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1997
Erschienen in:International Journal for Numerical Methods in Engineering
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:40
Seitenbereich:Seiten 51-60
Status:veröffentlicht
Stichwörter:fiber composite; laminate; shear deformation theory; transverse shear stiffness; interlaminar shear; finite shell elements
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Institut für Strukturmechanik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:02 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 12:09

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