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Aerodynamic Performance of a Transonic Turbine Guide Vane with Trailing Edge Coolant Ejection Part II: Numerical Approach

Michelassi, V. und Martelli, F. und Amecke, J. (1994) Aerodynamic Performance of a Transonic Turbine Guide Vane with Trailing Edge Coolant Ejection Part II: Numerical Approach. ASME TUBO EXPO - The Haag, The Netherlands, 13.-16.6.1994 (ASME Paper 94-GT-248).

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Kurzfassung

The effect of coolant ejection from the trailing edge of a turbine blase is studied by means of numerical simulation codes. Two solvers based on explicit and implicit algorithmus with and without multigridding are used in connection with H, HOH and HC grid types. A simple procedure to model the coolant jet at the trailing edge of the blade is presented which does not require excessive grid refinement. The features of the different approaches are discussed in terms of isentropic Mach number distribution on the blade, base pressure and wake profiles at various and Mach numbers and coolant flow rates which match the experimental conditions. The coolant ejection effect on the shock pattern is discussed. The trailing edge ejection is found to have a marginal effect on the wake shape and on the measured and computed base pressures.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1994,
Titel:Aerodynamic Performance of a Transonic Turbine Guide Vane with Trailing Edge Coolant Ejection Part II: Numerical Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Michelassi, V.Università di Firenze, Dip. Energetica
Martelli, F.Università di Firenze, Dip. Energetica
Amecke, J.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1994
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wake mixing process, transonic turbine inlet guide vanes, trailing edge coolant flow ejection
Veranstaltungstitel:ASME TUBO EXPO - The Haag, The Netherlands, 13.-16.6.1994 (ASME Paper 94-GT-248)
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik > Institut für Experimentelle Strömungsmechanik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:07

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