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Helicopter Rotor Blade Aeroacoustics: A Comparison of Model-scale Wind Tunnel and Full-scale Flight Test Results

Heller, H. und Buchholz, H. und Schultz, K.-J. und Ahmed, S.R. und Splettstößer, W. (1996) Helicopter Rotor Blade Aeroacoustics: A Comparison of Model-scale Wind Tunnel and Full-scale Flight Test Results. In: Proc. 20th ICAS Congress, Sorrent/Italien, 8.-13.9.1996..

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Kurzfassung

Several major international-cooperative rotor-aeroacoustic research programmes have been conducted during the past decade, employing a 40% geometrically and dynamically scaled model of the main rotor of an ECD (MBB respectively) helicopter BO-105, most notably the European Brite/Euram HELINOISE project and the European/US HART-project. Among several other objectives, these projects served to simultaneous determine unsteady blade surface pressures and the resulting acoustic radiation and to provide a comprehensive data bench. A wealth of information was obtained to be used for both validating and furthering rotor noise prediction schemes but also to devise means to reduce noise at the source. Although the model scaling factor was large (namely 0.4) thus implying a good scalability towards the full-scale condition, the final proof was still lacking, in that no comparable aeroacoustics information form the full-scale.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1996, pages=17,
Titel:Helicopter Rotor Blade Aeroacoustics: A Comparison of Model-scale Wind Tunnel and Full-scale Flight Test Results
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Heller, H.NICHT SPEZIFIZIERT
Buchholz, H.NICHT SPEZIFIZIERT
Schultz, K.-J.NICHT SPEZIFIZIERT
Ahmed, S.R.NICHT SPEZIFIZIERT
Splettstößer, W.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1996
Erschienen in:Proc. 20th ICAS Congress, Sorrent/Italien, 8.-13.9.1996.
Name der Reihe:Paper ICAS-96-1.8.1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter Noise, Rotor Noise, Acoustic Flight Testing, Blade Pressures
HGF - Forschungsbereich:NICHT SPEZIFIZIERT
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Drehflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:06

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