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Aeroacoustic Wind Tunnel Tests on Full-Scale Propellers with Unsymmetrical Blade Spacing.

Dobrzynski, W. (1990) Aeroacoustic Wind Tunnel Tests on Full-Scale Propellers with Unsymmetrical Blade Spacing. Inter Noise '90, 13-15 August 1990, Goeteborg, Schweden.

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Kurzfassung

Recent theoretical investigations indicated a noise reduction potential of 3 to 4 dB(A) for aircraft propellers with unsymmetrically spaced blades compared to conventional, symmetrical propellers of identical blade geometry and under identical operational conditions. In orderto validate these predictions, aeroacoustic test were conducted on a full-scale 6-blade propeller in the German-Dutch Wind Tunnel (DNW). The results of this study confirm the theoretical results. For the particular test propeller a maximum noise reduction of about 3 dB(A) was determined for helical blade tip Mach numbers in excess of 0.7 and blade spacing angles in the range from 15 to 20 deg. No detrimental effect on the aerodynamic propeller performance was observed within the operational conditions tested.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: institution=Inter Noise, LIDO-Berichtsjahr=1990, pages=4,
Titel:Aeroacoustic Wind Tunnel Tests on Full-Scale Propellers with Unsymmetrical Blade Spacing.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Dobrzynski, W.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1990
Seitenbereich:Seiten 475-478
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Propeller Noise, Propeller Noise Reduction,, Unsymmetrical Blade Spac ing
Veranstaltungstitel:Inter Noise '90, 13-15 August 1990, Goeteborg, Schweden
HGF - Forschungsbereich:NICHT SPEZIFIZIERT
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Forschungsgebiet:keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:04

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