elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Particle Image Velocimetry and Hot Wire Anemometry for Investigation of Premature Flow Separation in a Generic Aircraft Cabin Mock-Up

Bosbach, Johannes und Penneçot, Julien und Wagner, Claus und Gores, Ingo und Lerche, Thomas (2005) Particle Image Velocimetry and Hot Wire Anemometry for Investigation of Premature Flow Separation in a Generic Aircraft Cabin Mock-Up. In: EUROMECH colloqium 471 "Turbulent convection in passenger compartments". EUROMECH colloqium 471 "Turbulent convection in passenger compartments", 2005-10-13 - 2005-10-15, Göttingen, Germany.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.dlr.de/as/institut/abteilungen/abt_ts/arbeitsgebiete/euromech471

Kurzfassung

Premature flow separation of a coolant, negatively buoyant wall jet has been investigated experimentally in a generic aircraft cabin mock-up by PIV and CTA. Here, special attention has been given to the temporal behavior of the separation line. The instationary nature of the separation process leads to a motion of the separation line over the whole contour with a characteristic frequency of f=0.006 Hz. While the frequency increases as a function of the mock-up length, its bandwidth decreases. The structures associated with these low frequencies turn out to be very important for the cabin air flow, since they determine the position of the separation lines and thus the overall flow patterns in the cabin.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Particle Image Velocimetry and Hot Wire Anemometry for Investigation of Premature Flow Separation in a Generic Aircraft Cabin Mock-Up
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID
Bosbach, JohannesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Penneçot, JulienNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gores, IngoAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERT
Lerche, ThomasAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Oktober 2005
Erschienen in:EUROMECH colloqium 471 "Turbulent convection in passenger compartments"
Referierte Publikation:Nein
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:PIV, CTA, HWA, indoor flow, cabin airflow, mixed convection, wall jet
Veranstaltungstitel:EUROMECH colloqium 471 "Turbulent convection in passenger compartments"
Veranstaltungsort:Göttingen, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2005-10-13 - 2005-10-15
Veranstalter :DLR Göttingen, TU Ilmenau
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Bosbach, Dr.rer.nat. Johannes
Hinterlegt am:06 Feb 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 04:59

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.