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Micro-PIV and ELDV wind tunnel investigations of the laminar separation bubble above a helicopter blade tip

Raffel, Markus und Favier, D. und Berton, E. und Rondot, C. und Nsimba, M. und Geissler, Wolfgang (2005) Micro-PIV and ELDV wind tunnel investigations of the laminar separation bubble above a helicopter blade tip. Measurement, Science and Technology, Seiten 1-13. Institute of Physics Publishing.

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Kurzfassung

Studies of the boundary layer profile and of the characteristics of the flow velocity distribution close to the leading edge of a helicopter blade profile were conducted using the embedded laser doppler velocimetry (ELDV) and stereo-PIV. The relatively small scales of flow structures leading to dynamic stall, motivated an additional 2C-PIV study in which the flow field has been measured with a relatively high spatial resolution. The feasibility of PIV measurements utilizing a mirror telescope in a wind tunnel has been demonstrated successfully. The spatial resolution of approximately 50 μm allowed a judgment on the choice of turbulence models and damping coefficients for the improvement of CFD predictions.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Micro-PIV and ELDV wind tunnel investigations of the laminar separation bubble above a helicopter blade tip
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID
Raffel, MarkusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Favier, D.CNRSNICHT SPEZIFIZIERT
Berton, E.CNRSNICHT SPEZIFIZIERT
Rondot, C.CNRSNICHT SPEZIFIZIERT
Nsimba, M.CNRSNICHT SPEZIFIZIERT
Geissler, WolfgangNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2005
Erschienen in:Measurement, Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Seitenbereich:Seiten 1-13
Verlag:Institute of Physics Publishing
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:micro-PIV, ELDV, dynamic stall, separation bubble, blade tip
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HGF - Programm:Luftfahrt
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Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Winkels, Elisabeth
Hinterlegt am:25 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:48

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