elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Micro-PIV and ELDV wind tunnel investigations of the laminar separation bubble above a helicopter blade tip

Raffel, Markus und Favier, D. und Berton, E. und Rondot, C. und Nsimba, M. und Geissler, Wolfgang (2005) Micro-PIV and ELDV wind tunnel investigations of the laminar separation bubble above a helicopter blade tip. Measurement, Science and Technology, Seiten 1-13. Institute of Physics Publishing.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Studies of the boundary layer profile and of the characteristics of the flow velocity distribution close to the leading edge of a helicopter blade profile were conducted using the embedded laser doppler velocimetry (ELDV) and stereo-PIV. The relatively small scales of flow structures leading to dynamic stall, motivated an additional 2C-PIV study in which the flow field has been measured with a relatively high spatial resolution. The feasibility of PIV measurements utilizing a mirror telescope in a wind tunnel has been demonstrated successfully. The spatial resolution of approximately 50 μm allowed a judgment on the choice of turbulence models and damping coefficients for the improvement of CFD predictions.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Micro-PIV and ELDV wind tunnel investigations of the laminar separation bubble above a helicopter blade tip
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Raffel, MarkusNICHT SPEZIFIZIERT
Favier, D.CNRS
Berton, E.CNRS
Rondot, C.CNRS
Nsimba, M.CNRS
Geissler, WolfgangNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2005
Erschienen in:Measurement, Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Seitenbereich:Seiten 1-13
Verlag:Institute of Physics Publishing
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:micro-PIV, ELDV, dynamic stall, separation bubble, blade tip
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Elisabeth Winkels
Hinterlegt am:25 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:48

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.