elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

A Joint DLR-ONERA Contribution to CFD-based Investigations of Unconventional Empennages for Future Civil Transport Aircraft

Carrier, Gérald und Gebhardt, Lutz (2005) A Joint DLR-ONERA Contribution to CFD-based Investigations of Unconventional Empennages for Future Civil Transport Aircraft. In: 2005 CEAS/KATnet Conference on Key Aerodynamic Technologies. CEAS/KATnet Conference on Key Aerodynamic Technologies, 20 - 22 June 2005, Bremen, Germany, 2005-06-20 - 2005-06-22, Bremen (Germany).

[img]
Vorschau
PDF
1MB

Kurzfassung

The introduction of innovative empennage configurations on transonic transport aircraft may potentially improve their aerodynamic performance due to a reduction of the wetted surface and a corresponding decrease in drag. This paper describes the CFD analysis performed at DLR and ONERA in the context of the European research project NEFA to investigate some key aerodynamics features related to alternative tail configurations. Emphasis is placed on the aerodynamic performance at cruise flight conditions of three tail variants of an otherwise identical aircraft: a conventional tail, a U-tail and a V-tail empennage. The results obtained confirm the potential aerodynamic benefits of the V-tail configuration and show that the U-tail has about the same performance as the conventional tail.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/21204/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:A Joint DLR-ONERA Contribution to CFD-based Investigations of Unconventional Empennages for Future Civil Transport Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Carrier, GéraldONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gebhardt, LutzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:20 Juni 2005
Erschienen in:2005 CEAS/KATnet Conference on Key Aerodynamic Technologies
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
DGLR, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Royal Aeronautical Society, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
CEAS, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:V-Tail, U-Tail, CFD, TAU, NEFA, Drag Reduction
Veranstaltungstitel:CEAS/KATnet Conference on Key Aerodynamic Technologies, 20 - 22 June 2005, Bremen, Germany
Veranstaltungsort:Bremen (Germany)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2005-06-20 - 2005-06-22
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V. (DGLR)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Gebhardt, Lutz
Hinterlegt am:11 Jan 2006
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:16

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.