elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Particle Emissions from Aircraft Engines–A Survey of the European Project PartEmis

Petzold, Andreas und Fiebig, Markus und Fritzsche, Lutz und Stein, Claudia und Schumann, Ulrich und Wilson, Chris W. und Hurley, Chris D. und Arnold, Frank und Ktragkou, Eleni und Baltensperger, Urs und Gysel, Martin und Nyeki, Stephan und Hitzenberger, Regina und Giebl, Heinrich und Hughes, Kevin J. und Kurtenbach, Ralf und Wiesen, Peter und Madden, Paul und Puxbaum, Hans und Vrochticky, Susanne und Wahl, Claus (2005) Particle Emissions from Aircraft Engines–A Survey of the European Project PartEmis. Meteorologische Zeitschrift, 14, Seiten 465-476. DOI: 10.1127/0941-2948/2005/0054

[img]
Vorschau
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
1MB

Offizielle URL: http://www.dmg-ev.de/gesellschaft/publikationen/zeitschrift.htm

Kurzfassung

An overview of the goals and achievements of the European PartEmis project (Measurement and prediction of emissions of aerosols and gaseous precursors from gas turbine engines) is presented. PartEmis was focussed on the characterisation and quantification of exhaust emissions from a gas turbine engine. The engine was composed of a combustor and a unit to simulate a 3-shaft turbine section (so-called Hot End Simulator; HES). A comprehensive suite of aerosol, gas and chemi-ion measurements were conducted under different, i) combustor and HES operating conditions, ii) fuel sulphur concentrations. Measured aerosol properties were mass and number concentration, size distribution, mixing state, thermal stability of internally mixed particles, hygroscopicity, cloud condensation nuclei (CCN) activation potential, and chemical composition. Furthermore, chemi-ions, non-methane volatile organic compounds (NMVOCs) and OH were monitored. The combustor operation conditions corresponded to modern and older engine gas path temperatures at cruise altitude, with fuel sulphur contents (FSC) of 0.05, 0.41, and 1.270 g kg<sup>−1</sup>. The combustor behaved like a typical aircraft engine combustor with respect to thermodynamic data and main emissions, which suggests that the PartEmis database may be applicable to contemporary aircraft engines. The conclusions drawn from the PartEmis experiment are discussed separately for combustion particles, ultrafine particles, sulphate-containing species and chemi-ions, particle hygrioscopic growth and CCN activation, gaseous organic fraction, and emission properties.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Particle Emissions from Aircraft Engines–A Survey of the European Project PartEmis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID
Petzold, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fiebig, MarkusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fritzsche, LutzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stein, ClaudiaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, UlrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilson, Chris W.QinetiQ, Farnborough, UKNICHT SPEZIFIZIERT
Hurley, Chris D.QinetiQ, Farnborough, UKNICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, FrankMax Planck Inst. for Nuclear Physics, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERT
Ktragkou, EleniMax Planck Inst. for Nuclear Physics, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERT
Baltensperger, UrsPaul Scherrer Inst., Villigen, CHNICHT SPEZIFIZIERT
Gysel, MartinPaul Scherrer Inst., Villigen, CHNICHT SPEZIFIZIERT
Nyeki, StephanPaul Scherrer Inst., Villigen, CHNICHT SPEZIFIZIERT
Hitzenberger, ReginaUniv. of Vienna, Vienna, ANICHT SPEZIFIZIERT
Giebl, HeinrichUniv. of Vienna, Vienna, ANICHT SPEZIFIZIERT
Hughes, Kevin J.Univ. of Leeds, Leeds, UKNICHT SPEZIFIZIERT
Kurtenbach, RalfUniv. of Wuppertal, WuppertalNICHT SPEZIFIZIERT
Wiesen, PeterUniv. of Wuppertal, WuppertalNICHT SPEZIFIZIERT
Madden, PaulRolls Royce plc, UKNICHT SPEZIFIZIERT
Puxbaum, HansVienna Univ. of Technology, Vienna, ANICHT SPEZIFIZIERT
Vrochticky, SusanneVienna Univ. of Technology, Vienna, ANICHT SPEZIFIZIERT
Wahl, ClausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2005
Erschienen in:Meteorologische Zeitschrift
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:14
DOI :10.1127/0941-2948/2005/0054
Seitenbereich:Seiten 465-476
Status:veröffentlicht
Stichwörter:PARTEMIS, combustion aerosol, aircraft emissions
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Stuttgart , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Verbrennungstechnik > Verbrennungsdiagnostik
Institut für Physik der Atmosphäre > Atmosphärische Spurenstoffe
Hinterlegt von: Petzold, Dr.rer.nat. Andreas
Hinterlegt am:30 Jan 2008
Letzte Änderung:11 Nov 2014 21:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.