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Adaptive Elements on Transonic Airfoils

Richter, K. (2002) Adaptive Elements on Transonic Airfoils. 15th Liepmann-Ludwieg-Seminar, California Institute of Technolgy, Pasadena, CA, USA, Juni 18, 2002.

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Kurzfassung

Performance improvement due to multi point airfoil design including adaptive elements. Combined application of adaptive shock control bump and trailing edge flap for VC-Opt airfoil gains large drag reductions; definition of simple control laws. Large, complex TE-flap can be replaced with very small and less complex mini trailing edge device (MiniTED). MiniTEDs achieve considerable performance enhancements for VC-Opt airfoil. Divergent trailing edge is better MiniTED at transonic speeds, and suitable for application as adaptive element.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2002,
Titel:Adaptive Elements on Transonic Airfoils
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Richter, K.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2002
Status:veröffentlicht
Stichwörter:multi point airfoil design, adaptive wing, variable camber, airfoil
Veranstaltungstitel:15th Liepmann-Ludwieg-Seminar, California Institute of Technolgy, Pasadena, CA, USA, Juni 18, 2002
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 21:01

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