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Shock control on a swept wing

Birkemeyer, J. und Rosemann, H. und Stanewsky, E. (2000) Shock control on a swept wing. Aerospace Science and Technology, 4 (3), Seiten 147-156.

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Kurzfassung

Shock and boundary layer control by contour bumps and local boundary layer suction have been investigated experimentally and numerically on a transonic swept wing.Additional 2-D numerical investigations were performed for the airfoil, corresponding to the wing. The investigations were primarily stimulated by the question concerned with the influence of sweep on the bump effectiveness. This influence has been found to be rather small; the drag reduction by the bump is slightly lower for the swept wing than for the airfoil.A location of the bump in the shock region has shown a good effectiveness for reducing shock strength and hence wave drag. A position of the bump downstream of the shock wave has shown to reduce viscous drag and to postpone buffet-onset to higher lift coefficients. Furthermore the results indicate, that boundary layer suction is a powerful device for drag reduction, but the effectiveness decreases with increasing Reynolds number. A higher effectiveness of suction can be attained, when it is coupled with a contour bump. The parameters height and position (relative to the shock) of the bump, optimized in terms of drag, depend on the shock strength; an influence of the boundary layer thickness upstream of the shock on the optimal bump parameters has not been found.A possibility to control an adaptive bump, mounted on an aircraft wing, is to employ the trailing edge pressure.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2000,
Titel:Shock control on a swept wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID
Birkemeyer, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rosemann, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stanewsky, E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2000
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
In Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:4
Seitenbereich:Seiten 147-156
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transonic aerodynamics, Swept wing, Shock and boundary layer control, Contour bump, Boundary layer suction
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:51

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