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Euler computation of the nearfield wake vortex of an aircraft in take-off configuration

Stumpf, E. und Rudnik, R. und Ronzheimer, A. (2000) Euler computation of the nearfield wake vortex of an aircraft in take-off configuration. Aerospace Science and Technology, 4, Seiten 535-543.

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Kurzfassung

Numerical simulation based on the three-dimensional Euler equations are used to investigate the predictive capability of an Euler code for calculations of the nearfield wake of a narrow-body airliner wind tunnel model in take-off configuration up to a half span behind the wing tip trailing edge. Simulation results on both structured and unstructured grids are presented. The results on the block-structured grid were obtained within the scope of the EU-project EUROWAKE. The simulation quality of the vortex formation and spatial development is analyzed by comparison to wind tunnel measurements of the spanwise lift distribution available from the EU-project DUPRIN II and to experimental PIV data available from the EU-project EUROWAKE.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001,
Titel:Euler computation of the nearfield wake vortex of an aircraft in take-off configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Stumpf, E.NICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, R.NICHT SPEZIFIZIERT
Ronzheimer, A.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2000
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:4
Seitenbereich:Seiten 535-543
Status:veröffentlicht
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:18

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