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Helicopter main-rotor/tail-rotor interaction

Yin, J. und Ahmed, S.R. (2000) Helicopter main-rotor/tail-rotor interaction. Journal of the American Helicopter Society, Vol. 45 (No. 4), Seiten 293-302.

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Kurzfassung

Preliminary results from a study to model the interaction aerodynamics and aeroacoustics of the main and tail rotor of a helicopter in subsonic flow are presented. The configurations studied are: 1) two bladed main and tail rotors in hover, and 2) a four-bladed main rotor and two-bladed tail rotor in climbing flight. The unsteady pressure on the main and tail rotor surfaces is computed with an unsteady 3-D panel method with full-span free wake simulation of the simultaneously rotating rotor. The computed pressures serve as input to a Ffowcs Williams Hawkings-equation based acoustic code to evaluate the noise characteristics. For the hover configuration, the parameters varied were the distance between the rotor axes and the sense of rotation of the tail rotor. Presence of the main rotor has a significant effect on the noise directivity and noise level of the tail rotor. Noise contribution of the tail rotor dominates during the climb.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001,
Titel:Helicopter main-rotor/tail-rotor interaction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Yin, J.NICHT SPEZIFIZIERT
Ahmed, S.R.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2000
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 45
Seitenbereich:Seiten 293-302
Status:veröffentlicht
Stichwörter:rotor interaction, rotor aeroacoustics, free wake, 3-D panel method, blade vortex interaction
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler
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DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
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Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:14

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