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Dual-Time Stepping Method

Heinrich, R. (1999) Dual-Time Stepping Method. In: Notes on Numerical Fluid Mechanics Vieweg Verlag Braunschweig. Seiten 112-117. ISBN 3-528-03121-2.

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Kurzfassung

The prediction of unsteady air-loads on airfoils and wings plays an increasing role in the aircraft design process. Hence,it is essential to develop numerical schemes which provide time accurate solutions at reasonable costs. An efficient implicit approach is the dual-time stepping method, which uses the physical time and a pseudo time. This approach is stable for arbitrary small and large physical time steps. The physical time steps are thus restricted only by accuracy requirements. In this section we will describe how the dual-time stepping approach has been integrated into the FLOWer code for the unsteady Navier-Stokes equations. We will demonstrate for a typical example that the combination of the implicit dual-time stepping method and the parallelization is a very efficient approach to predict unsteady viscous flows.

Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1999,
Titel:Dual-Time Stepping Method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Heinrich, R.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:Notes on Numerical Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:Volume 71
Seitenbereich:Seiten 112-117
Verlag:Vieweg Verlag Braunschweig
ISBN:3-528-03121-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dual-Time Stepping Method, viscous flow, CFD, unsteady
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:05

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