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Numerical Investigation of Jet Effects on the Dornier 328 EC Wind Tunnel Model

Schawe, D. und Hepperle, M. (1999) Numerical Investigation of Jet Effects on the Dornier 328 EC Wind Tunnel Model. DLR-Interner Bericht. 129-99/2.

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Kurzfassung

A model of the Dornier 328 JET transport aircraft with two mounted Turbine Powered Simulators (TPS) has been tested in the Low Speed wind tunnel (DNW-NWB) at the DLR in Braunschweig (Germany). During the tests it was observed that with increasing thrust the lift coefficient decreased. It was assumed that the increasing engine jet velocity decreases the pressure below the wing in the vicinity of the pylon and therefore the lift of the whole airplane would be reduced. In order to examine this strong influence of the engine jet as cause for the reduction of lift, numerical flow-simulations with an Euler-solver for unstructured tetrahedral grids were performed. The result of these numerical investigations is, that this effect could not be confirmed, the lift stayed nearly constant. Additionally the iso-Mach number distributions on the pylon and the rear of the nacelle for different power settings do not vary significantly.

Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1999,
Titel:Numerical Investigation of Jet Effects on the Dornier 328 EC Wind Tunnel Model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Schawe, D.NICHT SPEZIFIZIERT
Hepperle, M.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Status:veröffentlicht
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:00

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