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Aerodynamic shape optimization using simultaneous pseudo-timestepping

Hazra, S.B., Universität Trier, und Schulz, V., Universität Trier, und Brezillon, J. und Gauger, N.R. (2005) Aerodynamic shape optimization using simultaneous pseudo-timestepping. Journal of Computational Physics, 204 (1), Seiten 46-64.

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Kurzfassung

The paper deals with a numerical method for aerodynamic shape optimization. It is based on simultaneous pseudo-timestepping in which stationary states are obtained by solving the non-stationary system of equations representing the state, costate and design equations. The main advantages of this method are that it requires no additional globalization techniques and that a preconditioner can be used for convergence acceleration which stems from the reduced SQP method. A design example for drag reduction for an RAE2822 airfoil, keeping its thickness fixed, is included. The overall cost of computation is less than four times that of the forward simulation run.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2005,
Titel:Aerodynamic shape optimization using simultaneous pseudo-timestepping
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Hazra, S.B., Universität Trier, NICHT SPEZIFIZIERT
Schulz, V., Universität Trier, NICHT SPEZIFIZIERT
Brezillon, J.NICHT SPEZIFIZIERT
Gauger, N.R.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2005
Erschienen in:Journal of Computational Physics
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:204
Seitenbereich:Seiten 46-64
Status:veröffentlicht
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 19:47

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