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2D and 3D Aerodynamic Shape Optimization using the Adjoint Approach

Brezillon, J. und Gauger, N. (2004) 2D and 3D Aerodynamic Shape Optimization using the Adjoint Approach. Aerospace Science and Technology, 8 (8), Seiten 715-727.

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Kurzfassung

The present paper aims to describe the potential of the adjoint technique for aerodynamic shape optimization. After a brief description of the continuous adjoint formulation and the aerodynamic optimization process developed at the DLR, specific requirements for an optimization framework combined with the adjoint technique are introduced. The drag reduction at constant lift and pitching moment for the RAE2822 airfoil in transonic flow is then presented as validation case. An extension to multi-point optimization demonstrates the capability of the framework to solve more complex problems. Finally, the wing-body optimization of a supersonic commercial aircraft confirms the flexibility of the framework and the efficiency of the adjoint technique.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2005,
Titel:2D and 3D Aerodynamic Shape Optimization using the Adjoint Approach
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Brezillon, J.NICHT SPEZIFIZIERT
Gauger, N.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2004
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:8
Seitenbereich:Seiten 715-727
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamic, optimization, continuous adjoint, optimization framework, multi-point optimization, airfoil, wing-body
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
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DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
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Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 19:41

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