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On the Potential of Numerical Optimization of High-Lift Multi-Element Airfoils based on the Solution of the Navier-Stokes-Equations

Wild, J. (2002) On the Potential of Numerical Optimization of High-Lift Multi-Element Airfoils based on the Solution of the Navier-Stokes-Equations. 2nd International Conference on Computational Fluid Dynamics, Sydney (aus), 15.-19.07.2002.

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Kurzfassung

The objective of the presented work is to demonstrate the benefits of using numerical optimization of high-lift multi-element airfoils based on RANS-simulation in practical design. It is first shown, that the design methodology chosen in the presented framework is able to detect optimal configurations determined by wind tunnel tests. Beneath this basic statement sensitivities for the validity of the obtained results are outlined. Finally the method is applied to the drag reduction of a 3-element airfoil.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2003,
Titel:On the Potential of Numerical Optimization of High-Lift Multi-Element Airfoils based on the Solution of the Navier-Stokes-Equations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Wild, J.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2002
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, Optimization, High-Lift
Veranstaltungstitel:2nd International Conference on Computational Fluid Dynamics, Sydney (aus), 15.-19.07.2002
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 19:08

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