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Numerical Study of Four-Vortex Aircraft Wakes

Stumpf, E. (2002) Numerical Study of Four-Vortex Aircraft Wakes. EuroMech Kolloquium No. 433, Aachen (de), 21.03.2002.

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Kurzfassung

In the present paper, three 4-vortex configurations are investigated numerically with regard to their potential to reduce the rolling moment in the farfield. In a second step - as a kind of "inverse" design- the high-lift configurations of the DLR-ALVAST and DLR-F11 models are modified such that they produce vortex wakes close to the found optimal vortex systems. It is shown that simple design rules are sufficient for a successful modification. The realization of a priori defined wake topologies in the farfield is proven by 3D-Euler calculations of the wake vortex nearfield coupled to 2D-LES simulations of the vortex roll-up for the modified high-lift configurations.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2003,
Titel:Numerical Study of Four-Vortex Aircraft Wakes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Stumpf, E.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2002
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wake vortex, instability 4-vortex system, high lift
Veranstaltungstitel:EuroMech Kolloquium No. 433, Aachen (de), 21.03.2002
Veranstalter :RWTH Aachen
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 19:07

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