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Experimental aspects of PIV applied to a Bo 105 helicopter in hover-flight condition.

Raffel, Markus und Richard, Hugues und Agocs, Janos und Otter, Dirk und Mattner, Hartmut und Göhmann, Uwe (2001) Experimental aspects of PIV applied to a Bo 105 helicopter in hover-flight condition. 4th Intern. Symposium on Particle Image Velocimetry, 17. - 18. Sept. 2001, Göttingen, Germany.

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Kurzfassung

PIV experiments have been performed in order to derive quantitative flow velocity data of the blade tip vortex of a helicopter at full-scale. Due to relatively rough outdoor conditions e.g. to the helicopter induced wind, the ambient light, the large observation distances and changing winds, the seeding illumination and recording of this type of flow was challenging. This paper describes technical aspects of the measurement and presents first results.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2002,
Titel:Experimental aspects of PIV applied to a Bo 105 helicopter in hover-flight condition.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Raffel, MarkusNICHT SPEZIFIZIERT
Richard, HuguesNICHT SPEZIFIZIERT
Agocs, JanosNICHT SPEZIFIZIERT
Otter, DirkNICHT SPEZIFIZIERT
Mattner, HartmutNICHT SPEZIFIZIERT
Göhmann, UweNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Status:veröffentlicht
Stichwörter:PIV, helicopter, hover-flight condition
Veranstaltungstitel:4th Intern. Symposium on Particle Image Velocimetry
Veranstaltungsort: Göttingen, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:17. - 18. Sept. 2001
Veranstalter :DLR Göttingen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der aktive Drehflügler (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:06 Mai 2013 10:06

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