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Pressure-loads in high-speed tunnels: Study of the pressure loads on safety doors in high-speed tunnels using model scale experiments and numerical simulations

Heine, Daniela und Rudolph, Michael und Kühnelt, Helmut und Lachinger, Stefan und Vorwagner, Alois und Ehrenfried, Klaus und Saliger, Florian (2018) Pressure-loads in high-speed tunnels: Study of the pressure loads on safety doors in high-speed tunnels using model scale experiments and numerical simulations. In: Rail Aerodynamics and Train Design 2018. Rail Aerodynamics and Train Design 2018, 2018-01-31 - 2018-02-01, Berin, Deutschland.

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Offizielle URL: https://www.ifv-bahntechnik.de/aerodynamics/

Kurzfassung

1. General problem: Pressure waves in railway tunnels may lead to high loads on installations inside of the tunnel. Discussed will be the influence of the shape and size of the cavity around a safety door on the pressure gradients and loads the door inside a high-speed railway tunnels. 2. Experimental study: Using a moving-model rig, the influence of the geometries of train and tunnel was investigated. The pressure at 20 different positions along the 10-14m long tunnel is measured, as well as the pressure at the four edges of a generic safety door. 4 different surroundings of the door were studied. 3. Numerical study and comparison: Pressure waves and therefore loads on installations were studied using 1D- and 3D-CFD. For comparison purposes, the geometries of train and tunnel used in the experimental study were analysed numerical. Some additional configurations like a very long tunnel, which was not be able to be studied experimentally, was considered. At least, the experimental and numerical results are compared resulting in a quite good agreement. Enlarging the cavity in the leads to a further increase in the pressure loads because of several reflections of the waves inside of this cavity.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/119040/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:http://www.railway-network.eu/aerodynamics/brochure.pdf
Titel:Pressure-loads in high-speed tunnels: Study of the pressure loads on safety doors in high-speed tunnels using model scale experiments and numerical simulations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heine, DanielaDaniela.Heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542NICHT SPEZIFIZIERT
Rudolph, MichaelAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kühnelt, HelmutAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lachinger, StefanAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vorwagner, AloisAustrian Institute of Technology, Department Mobility, Giefinggasse 2, 1210 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Saliger, FlorianÖBB-Infrastruktur AG, Praterstern 3, 1020 Vienna, AustriaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2018
Erschienen in:Rail Aerodynamics and Train Design 2018
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:pressure waves in railway tunnels, loads on safety doors, tunnel-simulation facility, CFD analysis
Veranstaltungstitel:Rail Aerodynamics and Train Design 2018
Veranstaltungsort:Berin, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:31 Januar 2018
Veranstaltungsende:1 Februar 2018
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme, GO
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:13 Apr 2018 13:15
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:23

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