elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Modelling and calibrating situation adaptive lane changing and merging behavior on Chinese elevated roads

Semrau, Marc und Erdmann, Jakob und Rieken, Jens und Friedrich, Bernhard (2017) Modelling and calibrating situation adaptive lane changing and merging behavior on Chinese elevated roads. In: Proceedings of the SUMO User Conference 2017, 31, Seiten 15-28. DLR. SUMO User Conference, 8.-10. Mai 2017, Berlin. ISSN 1866-721X.

[img] PDF
6MB

Kurzfassung

This paper describes the extension and the calibration of a driver model in SUMO that enables a situation adaptive driver behavior for lane changing and merging processes. The extensions are tailored to improve the representation of Chinese traffic dynamics but are expected to yield improvements for other regions of the world as well. To design and calibrate the model extensions FOT (field operational test) Data is used to analyze which influence critical traffic situations have on driving behavior. The results are discussed and findings for driver models as well as for piloted driving systems are derived. To this end a detailed evaluation of merging and lane change behavior with respect to different traffic situations is conducted. Subsequently the model extensions of emotion-memory and lateral encroachment are explained and its implementation and calibration discussed. Finally the resulting Driver model is validated by using real world data from Chinese elevated road interchanges and merging areas.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/118860/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Modelling and calibrating situation adaptive lane changing and merging behavior on Chinese elevated roads
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Semrau, MarcVolkswagen AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Erdmann, Jakobjakob.erdmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rieken, JensNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, BernhardTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Mai 2017
Erschienen in:Proceedings of the SUMO User Conference 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:31
Seitenbereich:Seiten 15-28
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Lemmer, KarstenDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:DLR
Name der Reihe:Berichte aus dem DLR-Institut für Verkehrssystemtechnik
ISSN:1866-721X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Heterogeneous traffic, Driver Model, Testing ADAS
Veranstaltungstitel:SUMO User Conference
Veranstaltungsort:Berlin
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:8.-10. Mai 2017
Veranstalter :DLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrsmanagement (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VM - Verkehrsmanagement
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - I.MoVe (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Bewertung des Verkehrs
Hinterlegt von: Erdmann, Dr.rer.nat Jakob
Hinterlegt am:09 Feb 2018 07:52
Letzte Änderung:31 Jul 2019 20:16

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.