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Comparison of Optimizer-Based and Flow Solver-Based Trimming in the Context of High-Fidelity Aerodynamic Optimization

Ilic, Caslav (2017) Comparison of Optimizer-Based and Flow Solver-Based Trimming in the Context of High-Fidelity Aerodynamic Optimization. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XI, 136, Seiten 455-465. Springer International Publishing. 20. DGLR/STAB Symposium, 8.-9.11.2016, Braunschweig, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-319-64519-3_41. ISBN 978-3-319-64518-6. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

This report compares two approaches for achieving a trimmed state of an aircraft configuration during an aerodynamic optimization. In the optimizer-based approach, balance equations are set as equality constraints to the optimizer. In the flow solver-based approach, balance equations are satisfied within the flow solver evaluation. These approaches are applied to a flying wing case, where blended trailing edge deflection is used to control the pitching moment. The wing is treated as rigid, and lift and pitching moment balance equations are taken into account for trimming. Tests are performed with varying numbers of shape design parameters and with varying numbers of flight points. Is is concluded that the flow solver-based approach performs more robustly, and thus should be preferred in general, even though it may take more time than the optimizer-based approach.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/118638/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Comparison of Optimizer-Based and Flow Solver-Based Trimming in the Context of High-Fidelity Aerodynamic Optimization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ilic, Caslavcaslav.ilic (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XI
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:136
DOI:10.1007/978-3-319-64519-3_41
Seitenbereich:Seiten 455-465
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausDLR GöttingenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bansmer, StephanTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Semaan, RichardTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-64518-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Optimization, aerodynamic, trimming, adjoint, gradient
Veranstaltungstitel:20. DGLR/STAB Symposium
Veranstaltungsort:Braunschweig, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:8.-9.11.2016
Veranstalter :Deutsche Strömungsmechanische Arbeitsgemeinschaft
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Seyfried, Beate
Hinterlegt am:31 Jan 2018 14:29
Letzte Änderung:20 Jul 2023 11:10

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