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Design of Robust Autopilot Control Laws with Nonlinear Dynamic Inversion

Looye, G. (2001) Design of Robust Autopilot Control Laws with Nonlinear Dynamic Inversion. at Automatisierungstechnik, 49 (12), Seiten 523-531.

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Kurzfassung

The application on Nonlinear Dynamic Inversion for the design of a robust attitude controller for a civil aircraft is discussed. The main function of the controller is to improve the flying qualities, including stability, of the aircraft dynamics. For parameter synthesis multi-objective optimisation is used. The required robustness is achieved via a multi-model approach and local robustness criteria. In addition to the feedback gains, physical parameters in the inverse model that are considered uncertain in the design model, are used as synthesis parameters. The control laws are automatically genereted from a symbolic aircraft model in the modeling language Modelica. The design was used as a stability and command augmentation function in an automatic Fly-by-Wire landing system and was successfully flight tested.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001,
Titel:Design of Robust Autopilot Control Laws with Nonlinear Dynamic Inversion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Looye, G.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Erschienen in:at Automatisierungstechnik
Referierte Publikation:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:49
Seitenbereich:Seiten 523-531
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Nonlinear Control Robust Flight Control, Nonlinear Dynamic Inversion, multi-objective optimisation, multi-model approach, automatic landing
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 17:58

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