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Low Engine Order NGV Only Tests at DLR

Rehder, H.-J. und Kost, F. und Kessar, A. (2003) Low Engine Order NGV Only Tests at DLR. DLR-Interner Bericht. 225-2003 A 06, 47 S.

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Kurzfassung

As part of the Brite/EuRam project "Aeroelastic Design of Turbine Blades II" (ADTurBII) low engine order (LEO) stator only experiments at 3 stator configurations with 43 nozzle guide vanes have been carried out in the windtunnel for rotating cascades (RGG) at DLR in Göttingen. Static pressures on the blade surfaces and total pressures in the stator exit flow fields were measured at different radial locations for a subsonic (0.85) and a supersonic (1.05) isentropic exit Mach number. Additional 2D-velocity vectors and turbulence quantities in the downstream flow fields have been detected by a Laser-2-Focus anemometer (L2F). Flow field measurements are covering at least one period of the low engine order (up to 9 stator pitches). Results in the exit flow fields were Fourier-analysed in order to determine their harmonic contents. Local homogeneous (pitchwise mixed out) flow field quantities were calculated from the inhomogeneous values

Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2003,
Titel:Low Engine Order NGV Only Tests at DLR
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Rehder, H.-J.NICHT SPEZIFIZIERT
Kost, F.NICHT SPEZIFIZIERT
Kessar, A.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2003
Seitenanzahl:47
Status:veröffentlicht
Stichwörter:windtunnel for rotating cascades, low engine order, nozzle guide vanes, coolant variation, throat area variation, transonic flow, blade surface pressures, wake traverses, Laser velocimetry L2F, pitot probe
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:06 Jan 2010 13:23

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