elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Air-conditioning system for vehicles with on-board hydrogen

Meier, Katharina und Kurz, Christoph und Weckerle, Christoph und Hubner, Markus und Bürger, Inga (2017) Air-conditioning system for vehicles with on-board hydrogen. Applied Thermal Engineering, 129, Seiten 1150-1159. Elsevier. doi: 10.1016/j.applthermaleng.2017.10.087. ISSN 1359-4311.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2017.10.087

Kurzfassung

Electric vehicles with on-board hydrogen store not only the corresponding chemical energy of the H2, but also a significant amount of potential energy in the pressurized gas. This energy is provided by a compressor at the fueling station and so far, it is wasted by throttling the H2 to the fuel cell supply pressure. An ‘‘open” metal hydride cooling system can convert part of this potential energy into cooling power. In this publication, results for an experimental lab-scale setup of such a cooling system are presented and discussed in the vehicle context. The lab-scale system consists of two plate heat exchanger based reactors filled with 335 g and 353 g of Hydralloy C5 hydride material. At 10 °C an average cooling power of -532W or -586W could be determined for cycling times of 100 s or 75 s, respectively. Due to the small lab-scale reactors used in this study, this value is reduced to -76 W, when the efficient cooling power between 30 °C and 10 °C is determined. To conclude the results, scale-up effects and the relation of hydrogen flow and cooling power are discussed as well as a possible integration into a vehicle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/115210/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:corresponding author: Inga.buerger@dlr.de
Titel:Air-conditioning system for vehicles with on-board hydrogen
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Meier, KatharinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kurz, Christophchristoph.kurz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weckerle, Christophchristoph.weckerle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hubner, Markusmarkus.hubner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bürger, Ingainga.buerger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6091-0431NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 Oktober 2017
Erschienen in:Applied Thermal Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:129
DOI:10.1016/j.applthermaleng.2017.10.087
Seitenbereich:Seiten 1150-1159
Verlag:Elsevier
ISSN:1359-4311
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Metal hydride Air-conditioning Hydrogen Fuel cell vehicles
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC-Energiemanagement (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Thermische Prozesstechnik
Institut für Fahrzeugkonzepte
Hinterlegt von: Bürger, Inga
Hinterlegt am:21 Nov 2017 13:45
Letzte Änderung:02 Nov 2023 13:15

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.