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Comparison of control strategies for aircraft bleed-air systems

Pollok, Alexander und Casella, Francesco (2017) Comparison of control strategies for aircraft bleed-air systems. In: IFAC Proceedings Volumes (IFAC-PapersOnline). 20th World Congress of the International Federation of Automatic Control, Toulouse, Frankreich. doi: 10.1016/j.ifacol.2017.08.2087.

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Kurzfassung

Bleed-air systems in passenger aircraft are often prone to limit cycle oscillations. Tuning of such systems makes additional flight-tests necessary, generating large expenses. In this paper, several control approaches to improve the performance of bleed-air systems are compared. These approaches combine a base-controller with stiction-compensation techniques. The different approaches are implemented, optimized and evaluated using a high-fidelity bleed-air system model, described in the equation-based modelling language Modelica. Results indicate that interaction between different valves should be reduced as much as possible. If a suitable base control approach is chosen, the influence of a superimposed stiction compensation technique seems to be small.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113729/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Comparison of control strategies for aircraft bleed-air systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pollok, Alexanderalexander.pollok (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9502-3245NICHT SPEZIFIZIERT
Casella, Francescopolitecnico di milanoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Erschienen in:IFAC Proceedings Volumes (IFAC-PapersOnline)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1016/j.ifacol.2017.08.2087
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Friction, Stiction, Compensation, Limit Cycles, Modelica, Pistons, Modelling, Oscillation, Pneumatic, Valves
Veranstaltungstitel:20th World Congress of the International Federation of Automatic Control
Veranstaltungsort:Toulouse, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Pollok, Dipl.-Ing. Alexander
Hinterlegt am:16 Aug 2017 17:10
Letzte Änderung:26 Jul 2023 07:35

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