elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Potential of Future Thermoelectric Energy Recuperation for Aviation

Bode, Christoph und Friedrichs, Jens und Somdalen, Ragnar und Köhler, Jürgen und Büchter, Kai-Daniel und Falter, Christoph und Kling, Ulrich und Ziolkowski, Pawel und Zabrocki, Knud und Müller, Eckhard und Kožulović, Dragan (2017) Potential of Future Thermoelectric Energy Recuperation for Aviation. Journal of Engineering for Gas Turbines and Power. American Society of Mechanical Engineers (ASME). doi: 10.1115/1.4036527. ISSN 0742-4795.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Germany's Fifth Aeronautical Research Program (LuFo-V) gives the framework for the thermoelectric energy recuperation for aviation (TERA) project, which focuses on the positioning of thermoelectricity by means of a holistic reflection of technological possibilities and challenges for the adoption of thermoelectric generators (TEG) to aircraft systems. The aim of this paper is to show the project overview and some first estimations of the performance of an integrated TEG between the hot section of an engine and the cooler bypass flow. Therefore, casing integration positions close to different components are considered such as high-pressure turbine (HPT), low-pressure turbine (LPT), nozzle, or one of the interducts, where the temperature gradients are high enough for efficient TEG function. TEG efficiency is then to be optimized by taking into account occurring thermal resistance, heat transfer mechanisms, efficiency factors, as well as installation and operational system constrains like weight and space.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113016/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Potential of Future Thermoelectric Energy Recuperation for Aviation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bode, ChristophInstitute of Jet Propulsion and Turbomachinery, University of Braunschweig, Hermann-Blenk-Str. 37, Braunschweig 38108, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrichs, JensInstitute of Jet Propulsion and Turbomachinery, University of Braunschweig, Hermann-Blenk-Str. 37, Braunschweig 38108, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Somdalen, RagnarInstitute of Jet Propulsion and Turbomachinery, University of Braunschweig, Hermann-Blenk-Str. 37, Braunschweig 38108, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köhler, JürgenInstitute of Jet Propulsion and Turbomachinery, University of Braunschweig, Hermann-Blenk-Str. 37, Braunschweig 38108, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Büchter, Kai-DanielBauhaus Luftfahrt e.V., Willy-Messerschmitt-Str. 1, Taufkirchen 82024, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Falter, ChristophBauhaus Luftfahrt e.V., Willy-Messerschmitt-Str. 1, Taufkirchen 82024, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kling, UlrichBauhaus Luftfahrt e.V., Willy-Messerschmitt-Str. 1, Taufkirchen 82024, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ziolkowski, Pawelgerman aerospace center, institute of materials research, köln, germanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zabrocki, Knudgerman aerospace center, institute of materials research, köln, germanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, EckhardGerman aerospace center, institute of materials research, köln, germanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kožulović, DraganDepartment of Automotive and Aeronautical Engineering, Hamburg University of Applied Science, Berliner Tor 5, Hamburg 20099, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 Mai 2017
Erschienen in:Journal of Engineering for Gas Turbines and Power
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1115/1.4036527
Verlag:American Society of Mechanical Engineers (ASME)
ISSN:0742-4795
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermoelectric, Energy Recuperation, Aviation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung > Thermoelektrische Materialien und Systeme
Hinterlegt von: Yasseri, Mohammad
Hinterlegt am:22 Nov 2017 09:16
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:42

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.